"Hoe laat ik mijn kind groente en fruit eten?"
"Welke voeding heb ik nodig bij zwangerschapsdiabetes"
"Mijn zoon heeft last van zijn stoelgang"
"Heb ik een eetprobleem?"
Previous
Next

Periode vóór, tijdens en na de zwangerschap​ De Bloei Diëtistenpraktijk

Gezond zwanger worden, zijn en borstvoeding geven

Niet alleen goed voor jou, natuurlijk met name ook voor je kind.

Daarnaast zorgen onze dieetadviezen ervoor dat je gewicht niet te snel toeneemt tijdens de zwangerschap, en dat je jouw overtollige kilo’s ná de zwangerschap verantwoord afbouwt. 

Wij helpen bij zwangerschapsongemakken

Last van één van onderstaande ongemakken?

  • obstipatie, misselijkheid, zuurbranden, volgevoel en weinig eetlust
  • overgewicht (voor je zwangerschap BMI > 25)
  • ongewenst grote gewichtstoename bij een vorige zwangerschap
  • ondergewicht of ervaring met ondergewicht tijdens eerdere zwangerschap
  • zwangerschapsbraken
  • zwangerschapsdiabetes

Wacht niet

neem vrijblijvend contact met ons op

Gezond zwanger als vegetariër of veganist

Ook wanneer je vegetariër of veganist bent, is het mogelijk om jezelf aan jouw eetgewoonten te houden en tóch gezond zwanger te zijn of borstvoeding te geven. Wij geven advies en begeleiding op maat.

Basisadviezen over je voeding vóór, tijdens en na de zwangerschap

Hieronder staan basisadviezen voor vóór, tijdens en na jouw zwangerschap. Bij specifieke vragen en wensen kan je vrijblijvend contact opnemen voor een consult.

  • eet gevarieerd volgens de ‘schijf van 5’
  • gebruik voldoende melkproducten voor de benodigde calcium voor je eigen botten én de bouw van de botten van jouw kind: drink dagelijks 2 tot 3 glazen (karne)melk of yoghurt en neem 1 of 2 plakken kaas
  • zorg voor voldoende ijzer in je voeding: eet volkorenbrood, peulvruchten en eet vlees of goede vleesvervanging. Combineer dit met groente en fruit, omdat vitamine C zorgt voor betere opname van het ijzer in je bloed
  • slik dagelijks 400 mg. foliumzuur vanaf 4 weken vóór de zwangerschap tot en met de eerste 8 weken van je zwangerschap. Dit verlaagt de kans op een open ruggetje bij uw kind
  • slik dagelijks 10 microgram vitamine D voor extra calciumopname voor je eigen botten én de bouw van de botten van jouw kind.
  • eet een licht ontbijt op bed, bijvoorbeeld een beschuitje, een cracker met dieethalvarine en beleg. Met een kopje thee, glas melk of vruchtensap
  • eet kleine hoeveelheden in een regelmatig ritme, zodat je maag niet té leeg wordt. Zorg voor minimaal 6 tot 8 kleine maaltijden/eetmomenten per dag
  • hou je aan een gezond en volwaardig voedingspatroon
  • geef je baby vanaf 8 dagen tot 3 maanden na de geboorte dagelijks 150 microgram vitamine K voor een goede bloedstolling
  • geef je baby vanaf 8 dagen tot minimaal 4 jaar dagelijks 10 microgram vitamine D voor de vorming van sterke botten en tanden